Den stora dagen

Idag gäller det alltså. Eller egentligen på tisdag, men idag ska vi ha Dinas födelsedagskalas! Vi har hunnit med en liten promenad nu, sedan är det litet städning som återstår på dagordningen. Några ballonger blir det nog inte för de har visat sig vara omöjliga att blåsa upp.

Tårtan blev ett konstverk á la improvisation. När jag var och handlade igår i närbutiken kom jag till en ganska så tom butik. Så jag köpte litet mjöl, grädde, smör och chokladpudding, samt litet mintchoklad. Dumt nog glömde jag mjölken så puddingen blev gjord på den sista skvätten mjölk som fanns i kylen samt grädde haha.

Sen gjorde jag en kakbotten och lyckades för första gången i mitt liv, och i första försöket, göra någon sorts tårta med fyllning. Jag delade på kakbotten som bara blev en 2/3-dels sats pga bristande ingredienser med chokladmousse i mitten. Sen började paniken komma. Jag kan ju inte servera en tårta som ser ut sådär ju. Med en tårtbotten på toppen...

Jag fick återigen improvisera och gjorde i ordning en rosa glasyr som jag hällde över. Något jag borde ha låtit bli då resultatet inte alls blev ett rosa täcke över tårtan utan bara förvärrade utseendet. Men där tog min inspiration slut. Jag hade ju helt enkelt ingenting - speciellt som jag nu redan hade hällt över en massa glasyr på den, vad kan man ha på glasyr liksom?

Choklad förstås. :-P Jag la upp tre chokladhundar (hon blir ju tre) som jag gjort genom att smälta choklad och trycka ut hundar med en pepparkaksform jag har. Det blev en del brytna tassar och svansar men det fick gå. Tårtöverdraget syns fortfarande och ser inte särskilt aptitlig ut, men det får helt enkelt duga. Till den kanske jag ska servera apelsin, men eftersom barn är kräsna så ska jag servera apelsinklyftor om jag har en apelsin kvar här, bredvid tårtan, annars vet man aldrig om det kan bli bråk och tjafs.

Dessvärre glömde jag ju köpa någonting att göra en tårta av till dina. Vilken dålig mamma jag skulle bli! Glömma födelsedagsbarnet sådär. Och jag har inget att improvisera med heller. Så hon får bli utan och kan hända det är lika bra det eftersom hon faktiskt behöver en liten diet och inte en massa godsaker.

Jag vill också påpeka att kalaset inte är särskilt mycket just för Dinas skull. Jag är inte en sån där tokig människa som förmänskligar hunden, det här kalaset är mest till för barnen förstås. För att ge en liten ursäkt till att de ska få komma på besök, och helt enkelt för att skoja till det litet. Dina, eller "Monstret" som barnen aldrig tröttnar på att kalla henne, är ju trots allt deras kompis så klart de ska komma och fira hennes födelsedag hihi. Hoppas de inte tycker det är alltför ohyfsat av mig att inte ge henne en egen tårtbit bara. Men jag misstänker att det kommer en present med något tugg i och hon ska ju inte få kalasa alltför mycket på godsaker heller.

Dina vill leka med pinnen men hon får nöja sig med att vara kopplad denna morgon.


Dina undrade varför hon inte fick vara lös och leka med sin pinne i morse, men jag vill faktiskt inte ställa mig och duscha henne igen, inte idag, åtminstone inte första delen av dagen. Om barnen inte strängt säger ifrån kanske vi kan gå ut och leka ihop sen, innan de beger sig hemåt. Upptäcker de bara hur roligt det är när Dina är lös ska det nog inte vara några problem. Men hon hoppar på folk (därav "Monstret") - vilket jag faktiskt inte tror att hon gör om hon är lös ute, speciellt om hon redan har fått hälsa och busa med dem en stund - det gäller bara att få dem att förstå det också :-)

För visst ska ett födelsedagskalas innehålla lek och bus också och inte bara tråkiga vuxensaker som fika, sitta vid bordet och prata och vara allmännt tråkig.

Kommentarer
Postat av: nemo

Hoppas ni får en härlig dag tillsammans! Nemo kommer nog få en del godsaker idag med, då farmor o farfar har en förmåga att skämma bort hundarna :)

2008-08-30 @ 12:30:47
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0