Ny päls och dammsugarskräck

Det är alltid lika roligt när hunden ska byta päls från sommar- till vinterpäls eller tvärtom. Det är strålande solsken och jag skulle vilja vara ute med Dina hela dagen och busa och träna på inkallning, men golvet här hemma har fått en svart luddig matta, Dina fäller så mycket att det inte borde finnas någon päls kvar på henne men hon bara fortsätter att fälla, man får dammsuga tio gånger om dagen om man vill ha det pälsfritt hemma... Så idag ska vi dammsuga och passar även på att städa litet mer än så.

Det här med dammsugning är ett intressant moment. Den är mycket läskig. Dina skuttar runt i lägenheten över soffor och bord. Den säkraste platsen är mattes säng, som hon för övrigt egentligen inte får vistas i men där hamnar hon när dammsugaren kommer fram. De gånger hon ser att jag dammsuger hennes bädd blir hon mycket orolig och skulle nog helst rusa och jaga bort den där läskiga dammsugaren, men det vågar hon inte riktigt göra så hon morrar och försöker skälla litet på den på avstånd istället.

Hellre att hon tar avstånd från dammsugaren än attackerar den så som många andra hundar gör. Det om något måste vara jobbigt. Men jag har ändå försökt presentera dammsugaren för henne på ett fint sätt. Nästan varje gång dammsugaren kommer fram kan man få den något komiska bilden av mig sittandes på knä bredvid dammsugaren och klappa den fint och prata lugnt med den medan Dina gömmer sig bakom soffan och kikar nyfiket på. Sen kommer hon försiktigt och nosar på dammsugaren men springer lika snabbt och gömmer sig igen. Ska se om jag kan ta bild på fenomenet sedan. Eller rättare sagt, nu.

Kommentarer
Postat av: nemo

Hihi ja ibland är det tur att ingen ser en när man försöker lugna hunden ;)

Min förra hund attackerade gärna dammsugaren ibland, o det var lite jobbigt. Nemo bryr sig inte alls, ligger lugnt kvar och det är mycket lättare :)



PS: Inga älgar, tack och lov :)

2008-08-24 @ 14:58:48
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0