Tråkdagar

Angående kommentaren från "Nemo" i förra inlägget: Visst kan det vara bra med tråkdagar ibland. Men när man ser på hunden att det är understimulerat känns det inte så bra, när hon hittar på bus och pockar på uppmärksamhet och man bara orkar inte just då. Och eftersom morgondagen definitivt kommer bli en tråkdag för Dina då jag är borta mesta delen av dagen och killen inte är lika hundintresserad och vet förmodligen inte heller hur han ska aktivera henne ordentligt, så fick jag helt enkelt ta mig i kragen.

Så innan det började skymma gick vi ut och lekte. Tanken var att jag skulle öva henne litet i att slappna av, hon kan absolut inte göra det om hon inte varit ute i stort sett hela dagen, först då kan man höra den där avslappnade sucken när hon lägger sig ner och bara är. Hon ska alltid vara på väg någonstans, alltid göra någonting, om vi är ute. Men först lekte vi en hel del. Vi sprang runt, sen jagade jag hennes pinne tills hon fått springa runt riktigt ordentligt.

Sen satte jag mig på huk och såg till att hon var där med mig. Det är inte det lättaste att få henne att koppla av, men jag gav inte upp, pratade med henne och klappade, och hon älskar gos så hon lät sig luras hehe. Sen satt vi där en stund och tog det lugnt, och hon fick äta sitt kvällsmål ur min hand där ute. Men när vi började gå hemåt var avslappningen som bortblåst, då återgick hon till att söka efter något spännande överallt.

En nyfiken hund är det inget fel på - snarare tvärtom borde man bli litet orolig om hunden inte intresserar sig för någonting. Men hon känns så stressad, så den där övningen kommer jag att börja med en gång om dagen tills hon förstår att hon kan vara lugn ute också.

Det behöver självklart kompletteras med psykisk stimulans också, så att hon inte behöver leta efter roliga saker hela tiden - det känns bara som att ingenting är tillfredsställande nog för henne. Men så har jag ju heller inte testat allt så något ska vi nog hitta på. Det blir väl lättare med tiden också som hon börjar lära sig att lyssna mer på mig. (Hon har förresten varit superduktig idag när det gäller det!)

Kommentarer
Postat av: nemo

Har du testat att spåra med henne? en kvart spårning är ungefär som flera timmars promenad. ett tips om du vill få henne tröttare ibland. Antingen kan man göra personspår, en gömmer sig o så får Dina söka upp (i sele+långlina) men det kan vara svårt om man är "ensam" med sin hund o ingen annan är så intresserad. Tur då att det finns godsaker. Gör ett spår av ett märgben eller liknande (tror du har läst ett inlägg om hur vi gjorde med en korv). Nemo blir inte sådär jättetrött av det men min förra hund (som var en riktig vilde och behövde massor av hjärngympa) blev jättetrött av lite spårning.

2008-09-01 @ 16:56:13
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0