Cykelträning

Som Dina redan har skvallrat om så har jag börjat cykelträna henne. Det blev helt oplanerat så, eftersom jag under en promenad ringde till min syster som sa att jag kunde hämta hennes gamla cykel. Hon har köpt en ny cykel och hennes gamla är litet bättre än min, så jag skulle alltså få den. Dessutom är det bra att ha två cyklar så att både jag och killen kan cykla till jobbet ihop nu (vi jobbar på samma ställe).
 
Eftersom jag ändå har tänkt att det vore bra om Dina kunde vänja sig vid att springa bredvid cykeln så hon får springa ordentligt ibland, tänkte jag att det vore väldigt bra träning för henne att gå bredvid cykeln när jag leder hem den, så att hon vänjer sig vid cykeln. Hon är så rädd för så många konstiga saker, så jag såg det som en självklarhet att hon skulle bli rädd för cykeln också.

Men det visade sig att hon inte var särskilt rädd för den, hon gick så snällt bredvid mig att när jag kom ut på cykelvägen vågade jag ta mod till mig att hoppa på cykeln och prova hur det skulle gå, det fick bära eller brista. Det gick ju så otroligt bra att jag blev ordentligt överraskad.

Självklart stannade jag till flera gånger så att Dina skulle få sniffa runt litet och eventuellt kissa, men när hon väl kom ut på gräsmattan stod hon bara där och stirrade på mig som ett fån. Hon förstod inte riktigt vad som förväntades av henne. Hon var i perfekt träningstillstånd, total uppmärksamhet på mig, så att hon glömde av att kissa till och med hihi.

Så jag vill verkligen tipsa om detta till hundägare till hundar som verkar vilja ha litet mer tempo på sina promenader. Jag har hittills undvikit cykeln för att Dina drar så mycket, men ju mer tempo hon får desto snällare går hon i koppel, och cykeln gjorde det perfekt för henne. Hon är så koncentrerad att hon inte hinner bry sig om andra hundar ens! Ibland kanske hon sneglar åt den andra hundens håll, men det är bara en snabb blick. Och hon är oerhört lyhörd när jag cyklar, lyssnar på minsta lilla "nej" eller "kom nu". eller "stanna"

Hittills har jag bara cykeltränat henne två gånger och allt kan ju fortfarande hända, men jag är oerhört nöjd med det här. Man ska inte vara alltför rädd för att testa på detta. Bara ha kopplet kort, men på ett sätt som gör det enkelt för dig att släppa efter litegrann ifall hunden skulle göra något oväntat. Jag har dessutom Dinas halsband högt upp i nacken för att ha litet bättre koll på henne när hon börjar titta åt sidan och så. Och så är det nog bra om man har fotbroms på cykeln.

...men det går faktiskt fint utan bromsar över huvud taget erfor jag den första gången då jag hämtade cykeln. Jag trodde hela tiden att jag litet då och då bromsade cykeln, men dagen efter, när jag skulle cykla till jobbet, lärde jag mig att jag bara har handbromsar! Hahaha! Jag vet inte hur jag lyckades lura mig själv till att jag bromsade med cykeln utan att bromsa med handbromsen. Dessutom tränade jag med samma cykel igår också, så visst går det med handbroms, men jag tror ändå att det är bättre med fotbroms på cykeln när man cyklar med hunden.

Men jag uppmanar er som har livliga hundar att inte fega ur, utan prova på det! Det är värt det. Ta det bara lugnt och beröm hundarna. Och glöm inte att rasta hunden innan cykelturen! Har den fått göra ifrån sig så är risken betydligt mindre att det blir några tvärstopp eller drag åt sidan. Lycka till!


Kommentarer
Postat av: nemo

Att cykla med hunden kan vara perfekt träning om man har en hund som "behöver lite mer". Jag gjorde det med min förra hund och det var perfekt. Tänk bara på att inte göra det för ofta så det istället blir så att hon kräver mer istället för att bli trött. Men tror nog du har koll på det där :)

2008-10-10 @ 14:28:10
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: Carina

Jag har också gjort det med lille Boris. Han verkar gilla det. Jag gör inte det så mkt eftersom han är så liten och gärna gillar att byta sida ofta. Har jag för långt koppel springer han framför/bakom. Har jag kort koppel vill han springa mellan hjulen. Fungerar dock bra om min sambo skjusar mig på cyckeln :P

2008-10-10 @ 22:22:11
URL: http://carinan.blogg.se/
Postat av: nemo

Nja jag vet faktiskt inga böcker. Det finns säkert många bra men jag har inte läst så mycket om just spårning. Men locka (tvinga) med killen ut. Välj ut ett bra ställe, be han prata lite med Dina (locka och visa att han försvinner) och sen så går han cirka 10-20 meter in i skogen och gömmer sig. Vänta några minuter och sedan får Dina spåra upp honom. Hunden vet oftast vad den ska göra :) Hon kanske inte spårar med nosen i backen direkt men det kommer... eller om du är själv, så går DU ett spår medan hunden sitter kvar, bind henne i nåt träd eller nåt och lägg en leksak i slutet av ditt spår. Eller så går du själv en promenad, lägg ut ett godisspår, vänta några timmar o låt hunden sen gå spåret. Små tips som man kan göra i början om man inte kan/vet så mycket. Men bäst är att ha sele och långlina så att Dina vet att när den sätts på är det spårning som gäller (tycker hon om det så kommer hon koppla snabbt!).



Och ang krönikan hehe, den blir ju alltid omarbetad och liknande innan tryck (förbättrad) men nu fick du en liten idé om vad de handlar om :)

2008-10-11 @ 13:53:20
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: Linda och Bertil

åhh cykling gillar vi också! Så himla bra motion och härligt att få springa!



ha en fortsatt bra helg!



Linda og Bertil

2008-10-12 @ 14:17:26
URL: http://bertilblogg.blogspot.com/
Postat av: Carina

BOris är ensam hemma en del. Det är bara jag som inte klarar av att lämna honom utan att känna skuldkänslor. =/

2008-10-12 @ 22:52:51
URL: http://hundenboris.blogg.se/
Postat av: Tess

Hej!

Skulle titta in tänkte jag då jag sett dig på min blogg om Zlatan (kul att du hittat dit!)Jag skulle nog också vara lite rädd för just cykla med Z för han drar också en del och så får han nog växa till sig lite till tror jag. Men va kul att det gått så bra!! Kramar

2008-10-19 @ 16:22:57
URL: http://blogg.alltomhundar.com/zlatan
Postat av: Sanna

Ni har väl inte cyklat i diket?

Ingen uppdatering på länge så jag blir ju lite orolig.

2008-10-21 @ 12:58:18
URL: http://www.bernerbloggen.blogspot.com
Postat av: nemo

Vad har hänt? Inga inlägg på flera dagar. Saknar att läsa om Dina! Kram

2008-10-21 @ 15:10:43
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0