Människo-schampoo till hundar

Igår skrev jag om att jag hade tvättat Dinas päls med mitt eget schampoo eftersom hund-schampoot tagit slut. Resultatet var så fint och bra att jag undrade varför man över huvud taget ska köpa det där dyra hund-schampoot när det tydligen går så bra med mitt eget.

En del av er hundägare svarade men utan att helt veta svaret, men min kära syster, som inte ens har någon hund själv, har rotat fram ett svar på frågan. Så en liten stjärna tycker jag att hon förtjänar. Tyvärr kan jag inte rita någon här, men jag hoppas det går bra med den här: *

Längst ner på den här sidan hos hundhem.eu står det att hundens hud kan irriteras av schampoo som inte är speciellt anpassat för hundar.

Detta får mig att fundera. Jag har nämligen själv börjat tänka på vad jag använder för hygienprodukter, framför allt schampoo. Det finns så många konstiga ämnen i de flesta av våra hygienprodukter som faktiskt går helt emot vad som borde vara naturligt och bra för oss. Detta är helt utanför ämnet, men på lockig.se finns information om vad som finns i våra schampoon och vad de gör mot våra hår och vår hud.

Kanske är det alltså så, att det är just dessa ämnen som kan vara skadliga för hunden. Är det då inte förunderligt att vi själva utsätter oss för en massa skräp, och är mer måna om våra husdjur än vår egen hälsa? Dina verkar inte ha fått några som helst problem av det snälla schampoot jag använt på henne, och jag kommer antagligen att köra på det - visar det sig bli problem för henne kommer jag självklart att rapportera om det här, och självklart återgå till hundschampoo om det visar sig behövas.

Kommentarer
Postat av: Beardis-flocken

Hej! Till Baron och Falstaff använder jag sedan många år tillbaka ett shampoo som innehåller Aloe Vera. Jag tror att det är bra för dem. Deras pälsar är besvärliga, men detta shampoo mjukar upp pälsarna så att de inte blir så torra, och gör det lättare att reda ut tovor. Lycka till med Dina - och kramar från oss i beardis-gänget

2008-10-23 @ 21:03:05
URL: http://barfals.blogspot.com
Postat av: Linda och Bertil

Hej!

Till våran nakenfis har vi många barnprodukter och det funkar alldeles utmärkt. Aldrig utslag eller exem. Och kineser borde ju vara dom mest hudkänsliga hundarna? Babylotion och oljan är super! haha



kram från oss



2008-10-24 @ 14:38:23
URL: http://bertilblogg.blogspt.com
Postat av: Dvärghundspossen

Man kanske skulle gå åt andra hållet och testa hundschampoo på sej själv? Det kanske man blir jättefin i håret av?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0