Fördomar

Är det jag som har fördomar om människor, eller människorna som har fördomar om Dina? Avgör själva.

För ett tag sedan läste jag om en hund som alltid får ett gott bemötande av okända människor. Stolt satt jag här och tänkte att Dina minsann också får mycket beröm av folk som vi träffar på. Men det stämmer egentligen bara till hälften.

Jag bor i ett invandrartätt område, och jag menar verkligen vad jag säger, baserat på iakttagelser. Svenskar tycker att Dina är jättesöt och hon får otroligt mycket beröm, medan invandrarna snarast verkar tro att hon ska äta upp dem. Eller rättare sagt, de säger det högt till och med. Så jag har väldigt svårt för att veta vad utomstående har för uppfattning om min hund, de är minst sagt delade.

Självklart finns det svenskar som blir rädda för henne, och invandrare som tycker jättemycket om henne, men jag ser till det stora hela, och det är trots allt en ganska markant skillnad. Jag säger inte att jag inte förstår dem som är rädda för Dina, jag har hört många skräckhistorier från krigsdrabbade länder. Mitt ex var livrädd för katter, i synnerhet svarta katter. Han berättade att folk hade gått omkring och skjutit katter på gatorna, för de var så galna, och jag kan tänka mig att det var ännu värre med hundar i städer där det fanns många lösdrivande krigsdrabbade hundar.

Det som är tråkigt är att de för över sin rädsla till sina barn också. Många barn idag får nog lära sig att akta sig för främmande hundar. Det är inte som när jag själv var barn och man plingade på i varenda hus som verkade ha hund och man frågade om man fick gå ut och gå med hunden. Det är ett jättefint minne att bära med sig, alla snälla människor som lät oss barn gå ut med deras hundar, men idag lever nog inte den traditionen kvar. Barn får lära sig att akta sig för främmande hundar, och jag skulle antagligen göra precis det samma om jag hade barn. Det finns så många hundar som inte är vana vid hundar, och nu den senaste tiden har man ju även fått höra skräckhistorier om hundar och barn.

Jag är inte alltid övertygad om att det är hundens fel att olyckor sker, men oavsett vems fel det är kan det vara bra att lära barnen att inte gå på okända hundar. Men det är så oerhört tråkigt att se folk vara riktigt rädda för hunden, att barn får lära sig att hunden är en fiende, ett monster. Särskilt irriterande är de barn som står och hetsar hunden och sen springer skrikande iväg och brister ut i gråt i tron om att hunden tänker äta upp dem. Just det hör vi ofta, både från barn och vuxna, att Dina skulle äta upp dem.

Jag blir litet ledsen av det faktiskt, särskilt som jag vet att Dina aldrig skulle attackera någon bara sådär, hon älskar människor och skulle vilja hälsa på dem allihop. Dessutom är hon så feg att hon antagligen inte skulle attackera någon oavsett situation. Att hon skulle äta upp någon känns så morbidt, så avlägset. Att folk har en sån bild av henne, det sticker till litet. Men i sådana situationer ska man väl försöka komma ihåg gamlingarna som strålar med breda leenden och kärlek i blicken när man passerar dem tillsammans med Dina.

Kommentarer
Postat av: Beardis-flocken

Nanna - mycket intressanta funderingar. Jag har själv funderat över en sak: under alla mina år på brukshundklubbar och i andra hundrelaterade sammanhang har jag ALDRIG träffat på någon invandrare som har hund och som tränar den. Varför? - Kramar från oss i beardis-flocken

2008-09-24 @ 20:30:35
URL: http://barfals.blogspot.com
Postat av: LottaS

Jag har en idé om det här med barn och hundar. Vi har så många duktiga hundinstruktörer som skulle kunna åka runt och hålla föredrag i skolor och på dagis om hur man ska bemöta en hund. I dag när det finns så många hundar i vårt land och med dessa skräckhistorier om attackerande hundar så skulle det vara mycket värt. Då skulle barn veta att man inte rusar rakt fram till en hund och inte klappar den på huvudet osv. Det är aldrig hundens fel när något händer. Det är nästan alltid ägarens. Tyvärr får vi med "snälla" hundar lida för dom som inte kan ta hand om sina hundar och behandla dom rätt. Om människor i allmänhet fick större kunskap om hundens signaler så hade vi sluppit många tillbud.

2008-09-25 @ 08:17:02
URL: http://metrobloggen.se/golden
Postat av: Annelie

Jag känner igen det där :) Är precis samma sak med min hund. Folk har respekt för henne och jag tror att det är för hon är så schäfer lik. (Hon är schäfer/samojed) Folk verkar ha fördomar om olika raser. En trygg hund är en snäll hund. En skrämd hund kan många gånger bli "farlig"

Som matte och husse vet man hur ens egen hund fungerar som tur är.

Hoppas du och Dina får en bra dag ;)

2008-09-25 @ 11:37:22
URL: http://iingemarsdotter.blogspot.com
Postat av: Majsan

Hej!

I mitt arbete träffar jag och min hund (mellanpudel) ofta på personer av olika nationaliteter och vi prommenerar på våra luncher i ett invandrartätt bostadsområde. På arbetet har flera män från mellanöstern direkt påtalat att de är rädda för hunden och på prommenaderna går kvinnor/barn/män omvägar för att inte komma för nära. Om jag minns rätt så står det i deras heliga skrift att hunden är ett orent djur, så jag funderar på om det är mer rädsla för det som anses orent, än egentligen hundrädsla. Kanske lättare att säga att man är rädd än att säga att din hund är ett orent djur som man inte ska komma i kontakt med. Så funderar jag.

2008-09-25 @ 12:43:53
Postat av: nemo

Den där massagen var välbehövlig - och underbar!



alma brukar vara ganska duktig på inkallning, plus att jag känner henne ganska bra nu. Har ju passat henne ett par gånger, vi går kurs varje vecka jag och ellinor med hundarna + ibland promenader och släpper dem. Men lite orolig var jag allt.. men som sagt, ibland får man chansa :) Hundarna har iaf varit bra trötta så det var helt klart värt det.

2008-09-26 @ 16:14:48
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0