Kloklippning

Något som jag är usel på är kloklippning, och jag vet att jag inte är ensam om det. Dina var livrädd för klosaxen när jag fick henne, men hon har blivit lite lugnare med den nu efter en del övningar. När klosaxen kommer fram får hon mycket klappar och kel och litet gott tugg. Jag har övat på att ha saxen i handen och ta tassen och bara pilla litet på klorna utan att klippa, för att skapa ett litet bättre förhållande till saxen - och så massvis med beröm förstås.

Men ibland måste man ju klippa också. Det verkar ju helt omöjligt att veta var pulpan går, och ibland händer ju olyckor. Idag hände en olycka. Det gör ont i hjärtat att höra det där pipet som säger att "det där gjorde ont!" se blodet komma från tassen och veta att man själv är orsaken till det. Men jag visar förstås inte min osäkerhet för Dina utan behåller lugnet och fortsätter pilla litet på tassen så att hon inte ska bli alltför rädd. Men hur långa ska klorna vara egentligen? Jag vet verkligen inte. Jag måste komma ihåg att rådfråga när jag går till veterinären nästa gång, jag glömde ju det senast.

Dessutom är Dina en klobitare. Jag vet inte om det beror på att de är för långa, eller om hon bara gör det av någon annan anledning, som för att rengöra dem eller något. Det här med klor är verkligen svårt! Det hjälper inte hur mycket jag än läser om det, det är ändå hur svårt som helst. När jag hade katter var det mycket enklare. Dem ser man ju oftast pulpan på. Och så är de lättare att hålla fast hehe.

Kommentarer
Postat av: Baron och Falstaff

Hej Nanna och Dina! Tack för trevliga kommentarer till vår blogg. Så hittade jag också er blogg, och det blir roligt att följa den. - Kramar från oss i beardis-flocken

2008-09-01 @ 16:40:23
URL: http://barfals.blogspot.com
Postat av: Marie

Haha.. Jaa det har du rätt i. Men han springer efter min pipa ändå, så kanske jag ska ge honom en chans att återhämta sig ibland? =P

2008-09-01 @ 20:04:55
URL: http://varlensbasta.blogg.se/
Postat av: Karin & Max

Hej! Kul att du hittade min blogg! Jag tycker också att det är svårt och tråkigt att klippa klor, men att ha en hund som biter av dem låter ju praktiskt... :-D

Du frågade om vattensvans. Det är en övergående förlamning i svansen. Den kan även drabba hela bakkroppen. Det är inte farligt utan går över av sig själv, men det kan vara mycket smärtsamt för hunden. Vattensvans uppstår ofta efter nedkylning, t.ex. i kallt vatten, gärna i kombination med överansträngning. Svansen hänger rakt ned, ofta några centimeter ut från roten. Du behandlar det med vila och värme. Får hunden mycket ont kan det finnas anledning att uppsöka veterinär. Ang. huggormsbett så kan det vara mycket farligt och tom dödligt för hundar. Ha det bra!

2008-09-01 @ 20:58:56
URL: http://maxfaktor.wordpress.com
Postat av: nemo

Jag tror självklart att man kan säga till hunden och tillrättavisa den ibland. Men samtidigt är det ibland svårt för en hund att veta vad som förväntas av den. Självklart ska man kunna säga nej till sin hund och även ibland kanske ta tag i den för att visa att "nu är det nog". Men för att lära in ett beteende alternativ arbeta bort ett och lära in ett nytt tror jag att man bäst gör med hjälp av positivt förstärkelse. Samtidigt är det ju olika hundar, som också tål olika. Vissa blir bara ännu värre av hårda metoder medan det kan säkert kan funka på vissa. Men det får inte bli att man måste vara "hårdhänt" varje gång hunden gör fel, men om man någon gång ibland tar tag i den för att visa "nu är det nog" typ kan väl funka, beroende hur hunden är vill säga. Viktigaste är ju att inte rasera det förtroende man har arbetat med/arbetar med genom att ofta trycka ner hunden eller liknande. det blir bara obehagligt för båda till slut.

2008-09-01 @ 21:43:42
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: Carina

Tack så hemskt mkt. Tror han vet om att han är supersöt, detta brukar han utnyttja iaf :P



Har också lite problem med klippning av klorna, mestadels av Boris klor är svarta och man vågar inte rikgti ta ordentligt. Brukar skicka iväg honom till hans frisör så fixar det =)

2008-09-01 @ 21:45:12
URL: http://carinan.blogg.se/
Postat av: Carina

Ah! Nu glömde jag ändra min bloggs adress till Boris. Jaja. men jag tror du förstod vilken hund/blogg vi talar om ;)

2008-09-01 @ 22:20:51
URL: http://hundenboris.blogg.se/
Postat av: Annelie

Hej! Vilken fin blogg du har :) Ang kloklippning håller jag med dig om att det är svårt att veta vart pulpan går. Min hund har svarta klor, uppe på klon är det omöjligt att se vart pulpan går...men tittar man under klon så ser man det betydligt bättre. Tror inga hundar gillar att klippa sina klor...dom vill helst bara krypa undan och gömma sig. Hon var otroligt fin din hund :) Hoppas allt går bra.

2008-09-02 @ 09:41:41
URL: http://iingemarsdotter.blogspot.com
Postat av: Dysnomia's

Tipselitipsar:

http://hundtips.blogspot.com/2006/06/klippa-klorna.html



:-)

2008-09-02 @ 09:46:27
URL: http://dysnomias.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0