Konster och kommandon

När jag fick Dina hade jag ju ingen aning om vad hon egentligen kunde för kommandon. Jag provade med de vanligaste och fick uppfattningen om att hon inte kunde så mycket. Hon kunde typ sitt och tass. Men jag kunde inte ens få henne att ligga. Sen vet man ju inte vad de andra använt för kommando-ord heller, så det var bara att börja om från början.

Att utföra olika tricks är egentligen inte alls svårt. Eller åtminstone inte när man tränar med Dina. Jag tror förstås att en hund behöver en hel del annan slags träning också, men det är ändå inte fel med olika tricks, speciellt om man har en hund som tycker om att utföra konster.

Carina frågade sina bloggläsare vad våra hundar kan för tricks. Jag har egentligen aldrig tänkt på hur mycket hon egentligen kan, så nu tänkte jag lista upp hennes färdigheter, det ska bli spännande att se hur lång listan blir.

  • Sitt
  • Tass
  • Ligg
  • Sitt kvar Då kan jag gå helt utom synhåll för henne i ganska långa stunder, men är det okända områden följer hon helst efter.
  • Ligg kvar Inte lika bra som Sitt kvar, oftast sätter hon sig upp om jag försvinner ur synhåll
  • Hopp Hoppar upp och tar godiset som man håller över huvudet, men också över hinder av olika slag
  • Hoppa upp Hoppar upp på någonting, användbart när hon ska hoppa in i bilen, men hoppar även på andra föremål, som stockar, soffan, stolar, bänkar, stenar m.m.
  • Snurra Snurrar ett varv motsols
  • Runt Snurrar ett varv medsols
  • Yoga Ställer sig i lekställning, står med bakdelen och ligger med armbågarna i marken
  • Tass Lyfter tassen utomhus när kopplet kommit mellan benen
  • Inkallning Det funkar inte med ord så jag visslar, inte alltid hon vill komma ändå.
  • Pang Spelar död (jättekul tycker Dina)
  • Kom/Nu går vi betyder att hon ska komma, inte som i inkallning utan att vi ska gå vidare
  • Varsågod Låter godis och mat ligga tills man säger varsågod, med olika retningar, godis som ligger nära, litet längre bort, på nosen eller på tassen.
  • Hämta ... Vet skillnaden på Bollen, Leksaken, Pinnen och Kotten (hämtar men inte som i apport då hon ska lämna ifrån sig det hon hämtat också, för det vill hon helst inte göra hehe)
  • Sök Letar efter godis, om inte annat sägs, t.ex. bollen. Då letar hon med både ögon och nos.
  • Var är ... Bollen, Leksaken, Pinnen, Kotten, Pappa, Mamma. Ungefär som sök men av någon anledning mer upphetsat och lekfullt.
  • Loss Funkar bara om hon vill, man kan ju inte ge bort sina byten hur frivilligt som helst tycker Dina.
  • Lugn Växlar från ett springryck till lugnare takt.

Nu har jag säkert glömt något, men det är vad jag kom på nu iallafall. Något som jag ska börja träna in nu snart är Stå upp och Stanna. Moment som jag har försökt träna med henne tidigare men det har inte funkat, men nu känns det som att det är tid för det. Framför allt är ju Stanna ett kommando som är ganska viktigt att hon lär sig, medan Stå upp är mer av praktiskt slag för att göra saker enklare för mig, när hon ska torkas o.s.v.


Kommentarer
Postat av: nemo

Vad duktig hon är Dina!! Nästan detsamma kan Nemo med men spela död har vi aldrig testat. Det är dock något jag skulle vilja! Får väl ta mig i kragen när jag blir frisk och dra igång lite tricks-träning.

2008-09-29 @ 18:02:56
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: LottaS

Så duktig du är Dina. Och matte också. Det är mycket hjärngympa det! Nyttigt och roligt!

2008-09-29 @ 22:28:42
URL: http://metrobloggen.se/golden
Postat av: Carina

Nu när jag läste din lista kom jag på att BOris kan nog mer än jag listade.. Vad duktiga dom är när jag tänker efter =)

2008-09-30 @ 13:29:12
URL: http://hundenboris.blogg.se/
Postat av: Dvärghundspossen

Vilken duktig tjej! Du det kan också vara så att du har ett annat kroppsspråk helt enkelt, gör lite andra gester än dom förra ägarna... Ofta gör man ju mer eller mindre omedvetet lite gester samtidigt som man säger nåt kommando. Då blir ofta gesten väldigt viktig för hunden, och om sen en annan människa säger samma ord men inte gör riktigt samma med händer och kropp så fattar den inte.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0