Lyckad apport

Jag var jättetrött efter jobbet idag men bestämde mig för att det inte skulle stå i vägen varken för litet slapp städning eller för Dina. Vi var ute och jag fick med mig bollen, det var ett tag sedan, men givetvis glömde jag godis mitt i ivern. Men det gick så bra så.

Dina har aldrig förstått det där med apport. Det är så mycket roligare att bli jagad än att komma tillbaka med vad det nu är hon ska hämta. Ibland, med nöd och näppe, funkar det om man har godis. Men jag kastade ändå iväg bollen för att hon skulle få leka litet, något fick vi ju ändå hitta på, och om det skulle bli en jaktlek så fick det väl bli det.

Men otroligt nog kom hon tillbaka till mig med bollen, och jag blev förstås jätteglad och ivrig att prova litet mer. Hon ville inte alls komma med bollen när jag kallade på henne andra gången, men då satte jag mig på huk med ryggen mot henne som jag fått lära mig att göra vid inkallningsträning, och hon släppte bollen precis under rumpan på mig hihihi.

Det satte igång mig riktigt ordentligt, jag kastade bollen flera gånger och gjorde om proceduren, inte alltid med perfekt resultat, men det hände bara en eller två gånger att hon inte kom med bollen till mig. Ibland ville hon helst springa rätt förbi mig och bli jagad, men hon kom ändå med den, efter att jag bara en gång behövde ta tag i halsbandet, inte rycka utan bara hålla henne nära så hon inte skulle springa sin väg, och då fick jag bollen så fint i handen.

Jag blev så oerhört förvånad, när hon knappt ens vill samarbeta med det när jag har godis att muta henne med, och nu räckte det "bara" med något överflödigt beröm. Så fort hon tog bollen i munnen ropade jag "Bra" eller "Duktig tjej" och lockade och hejade på henne, även när hon inte riktigt gjorde som hon skulle, för det fick henne att vilja göra rätt. Det var så otroligt roligt att det gick!

Det enda felet jag gjorde var nog att jag var litet för ivrig. Jag slängde bollen en gång för mycket, man ska sluta medan hunden fortfarande tycker att det är intressant, men man lär sig av misstag! Jag är verkligen supernöjd med att hon visade sådan arbetsvilja, det är inte så vanligt.


Kommentarer
Postat av: nemo

Visst är det roligt när det går framåt!

2008-09-23 @ 19:30:45
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: Linda och Bertil

Hej!

visst är det kul med aportering! kan man ha mycket nytta utav;D



kram från oss

2008-09-23 @ 19:51:26
URL: http://bertilblogg.blogspot.com
Postat av: Carina

Vad roligt! Boris vill inte riktigt komma tillbaka med bollen,antingen luktar han på den eller så kommer han... och springer förbi. Släpper den när han hittar ngt roligare. Nu för tiden rymmer han så oftast är han kopplad. Tråkigt men sant =/

2008-09-24 @ 17:30:15
URL: http://carinan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0