Lydnadskurs nivå 1

Igår var jag med grannen och hans hund på deras lydnadskurs. Det var väldigt intressant, tränaren var en riktigt duktig instruktör. Kurserna börjar med teori, där deltagarna diskuterar veckan som gått, berättar om framsteg och problem som hänt sedan förra veckan, frågor och diskussioner. Det kändes som en jättebra och viktig del i en kurs.

Sedan hämtades hundarna, de var i alla storlekar och åldrar, renrasiga som blandraser. Små valpar och vuxna hundar blandat, med ungefär samma krav på lydnad, där gjorde man inte någon större skillnad på hund och hund, när det kommer till vad man kan kräva av hunden, däremot jobbade man på hundens nivå när det gäller träningsteknik, alla hundar är individuella och behöver olika metoder.

Övningarna var ungefär de samma som vi gick igenom på min allmännlydnadskurs. Skillnaden var ändå stor, instruktören var mycket mer engagerad i träningen och tog sig tid för varje hund. Hans metoder var ganska tuffa, alltså hårda. Men där fanns hundförare som synbart tränade med fokus på positiv förstärkning också.

Det enda som jag blev litet tveksam till var när han pratade om hundarna i nivå 3. Där är det meningen att hunden ska vara totalt undergiven. Han beskrev det som att "människor som inte vet något om hundar tycker sig se en rädd hund som springer med svansen mellan benen, men det handlar bara om en totalt lydig hund."

Jag skulle inte vilja ha en hund som kryper med vikta öron och svansen mellan benen så fort jag umgås med den. Jag bryr mig inte om hur mycket han sysslat med hundar, hur stor erfarenhet han har och vad han lärt sig om hundar - jag vill ha en hund som ser glad och pigg ut när den tittar på mig. Jag trodde att den kommentaren skulle sätta spår för mina iakttagelser i övrigt under kursen, då han pratade om detta under teori-delen.

Men när jag såg honom arbeta med hundarna kunde jag ändå inte låta bli att imponeras. Han var mycket skicklig. Men jag har en känsla av att jag inte skulle bli så glad av att deltaga i en lektion på nivå 3.

Kommentarer
Postat av: Dysnomia's

Låter som en instruktör av "gamla skolan" som ändå snappat upp en del av det nya.

Det finns alltid hundfolk som kommenterar en hög svans på en hund under lydnad. Det är bara att vänja sig. Det gäller att vara lite "hårdhudad" inom hundsporten, precis som i hästvärlden. Alla kan bäst! :-)



I övrigt lät det som en bra instruktör! Och att han vill se låga, undergivna hundar innebär ju inte att man ska vara elak mot sin hund. Det handlar inte om att krypa, med vikta öron och svansen mellan benen så fort man som förare är i närheten. Inte svart eller vitt. En hel värld av gråa nyanser.

Men ja, jag kan ju inte svära på att han ser det just så. Men jag vet hur jag själv menar i intruktörsrollen.



Hittade just hit! Ska sätta mig och läsa ikapp lite nu.. :-) Alltid kul att hitta en ny hundblogg!

2008-09-02 @ 09:43:03
URL: http://dysnomias.wordpress.com/
Postat av: Annelie

Hej,igen! :) Jo så sant barn gillar inte när man klipper deras naglar heller :) Jag köpte faktiskt en väldigt bra klotång för ett tag sedan som jag är mkt nöjd med. Den är lite kraftigare än den jag haft förut och man behöver knappt ta i som jag behövde göra med min gamla tång. Den va ganska dyr, men klart värt det :) Ang laptop: Den äger :D hehe

2008-09-02 @ 10:35:07
URL: http://iingemarsdotter.blogspot.com
Postat av: nemo

Jag håller fullständigt med. Jag vill inte heller ha en hund som jämt går med svansen mellan benen hur undergiven den än borde vara! Jag vill ha en glad, nyfiken hund som tycker om att träna och ha kontakt med mig. Men alla är vi ju olika. Hoppas iaf att du får ut någonting av kursen!

2008-09-02 @ 17:40:17
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0