Massa nya saker att komma ihåg

Idag har Dina lärt sig "Vinka" då hon vinkar med sin vänstra tass. Dessutom har vi övat litet mer på att hon ska ligga på sidan. Det lärde hon sig när tanken var att hon skulle lära sig att rulla, men hon tycker det verkar obehagligt att rulla, så hon lägger sig bara på sidan och stannar där hehe. Så idag bestämde jag mig för att hon ska få behålla det tricket, som "spela död" ... så det kunde hon egentligen redan innan, men bara med hjälp av handrörelser och helt utan ord, nu ska jag försöka få henne att koppla ljudet till handlingen.

Vi har övat massor massor, och hon tycker det är jättekul och vill inte ta några pauser. När jag går iväg för att t.ex. röka vid balkongen så kommer hon efter och nosar efter godis med en jättevaken glad blick och störtar tillbaka in i köket där vi suttit och tränat, så fort jag börjar röra på mig igen. Hihi. Det är så roligt att lära sig nya saker som innebär godsaker (som idag mest har bestått av hennes kvällsportion av maten).


Men när ska hon bli trött egentligen, det undrar jag. Förr sov hon visserligen alldeles för mycket, men borde inte en hund ändå sova ganska mycket, eller har jag helt fel? Jag läste att det är bra att hunden är aktivt vaken ca 5 timmar om dagen - men hon kräver väl minst 10 aktiva timmar om dagen innan hon kan slappna av ordentligt... Visst överdriver jag kanske litet, men ja, ni förstår kanske ändå vad jag menar.


Kommentarer
Postat av: LottaS

Svårt med så aktiva hundar. Med min Selma får jag träna passivitet mer än något annat. När dom inte kan koppla av själva får vi träna dom till det annars får vi en stressad hund som inte mår bra. Svår balansgång.

2008-09-05 @ 08:12:19
URL: http://metrobloggen.se/golden

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0