Tandborstning

Jag har länge funderat över det här med tandborstning för hundar. Det är inte så vanligt att det har blivit en självklarhet för alla som har hund, och man får lätt för sig att det inte är så noga eller inte behövs. Men det kan ju aldrig skada, snarare bara vara bra, att borsta även hundens tänder.

Jag var och handlade idag, och slank in i en djuraffär för att leta efter ett bättre halsband till Dina. Jag hittade inte vad jag sökte, och det är ju onödigt att köpa ett halvbra halsband när hon redan har några halvbra, bättre att vänta på det perfekta då, eller beställa efter på internet. Det ska helst vara av fleece eller annat mjukt material på undersidan så det inte sliter så mycket på pälsen, gärna halvstryp och med reflex och det ska ju helst vara snyggt också. Ganska många krav alltså, vilket gör chanserna att hitta det perfekta halsbandet ganska litet.

I hyllan mittemot fanns massor av olika hundtandborstar. Där fanns t.ex. eltandborste. Jag har aldrig sett det tidigare, och blev litet förvånad. Först tänkte jag att det måste ju vara ganska onödigt, hunden blir förmodligen rädd för den i början, och biter den sönder tandborsten har man ju slängt massa pengar i sjön, så att säga. Men det vore nog ändå ganska praktiskt, om hunden tillåter borstning med eltandborste, det tar inte lika lång tid och borstningen går säkert litet smidigare.

Jag beslöt mig för att prova tandborstning på Dina. Hittills har jag mest kört med olika typer av tuggben för tändernas skull, och så vitt jag vet har hon aldrig fått tänderna borstade. Det är det dumma med att ha en omplaceringshund, egentligen, man kan aldrig säga aldrig om vad hon har gjort eller inte har gjort. Hittills har hon haft riktigt fina tänder, men nu börjar hon få litet tandsten. Egentligen borde hon komma iväg på skrapning också, men det är åtminstone bättre än inget att faktiskt börja borsta tänderna på henne. Jag tyckte att det skulle gå lika bra med en helt vanlig tandborste, särskilt som jag inte ens vet om hon tillåter borstning eller om hon bara skulle bita sönder borsten, så jag köpte ett paket med tre tandborstar på coop för åtta kronor istället för att lägga hundralappar på en elektrisk hundtandborste hehe.

Väl hemma var jag ju ivrig att prova på det. Så fort jag hade packat ur allting blev det alltså tandborstning (utan tandkräm) som gällde. Jag blev förvånad över att det faktiskt gick hyfsat bra. Hon bet visserligen ihop tänderna så jag fick bara borsta på utsidan av tänderna, men hon försökte inte ens tugga på tandborsten. Litet ovant var det ju, så hon försökte vrida bort huvudet men gick inte sin väg iallafall. Det bådar ju gott. Så nu ska jag börja borsta tänderna på henne, öva på det en kort stund varje dag, bara så hon blir van vid det innan jag höjer kraven.

Det finns speciella tandkrämer för hundar i olika smakvarianter. Jag har bara tänkt på dem som "diskmedel" tidigare, först nu förstår jag att den faktiskt smakar gott och gör borstningen litet mer intressant för hunden. Är det gott så lär sig nog hunden  att nästan se fram emot tandborstningen! Jag ska öva litet med tandborsten men sen ska jag nog faktiskt satsa på riktiga grejer, en bättre tandborste och tandkräm.

Jag hittade en liten film om tandborstning på peteducation.com.

Borstar ni tänderna på era hundar? Hur ofta i så fall, och använder ni er av tandkräm? Har ni speciella tandborstar för hundar?

Kommentarer
Postat av: nemo

Jag måste faktiskt erkänna att jag inte har gjort det. Har tänkt tanken flera gånger men inte kommit igång. Tack och lov har Nemo jättefina tänder men det kan ju ändå vara bra att vänja dem vid det. Bra initiativ! :)

2008-09-14 @ 17:54:38
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0