Utfodring

Jag tycker det är litet svårt att veta hur mycket mat man ska ge sin hund. Det finns ju oftast uppskrivna riktlinjer på förpackningarna - men varje hund är en individ med individuella behov av näring.

När jag fick Dina var hon väldigt mager, det hade hon uppenbarligen varit ända sedan födseln, för i vet.utlåtandet vid valpkontrollen hade det skrivits att hon hade dåligt med hull. Jag gav henne litet mer mat än vad som stod som rekommendation på paketet, för att hon skulle få bulla upp sig litet, men efter ett tag hade hon bullat upp sig litet väl mycket. Inte så att hon blev tjock, men jag åtgärdade det innan det skulle bli problem. Det gäller att alltid vara vaken och se hur hunden ser ut, hur den mår, om den verkar litet hängig och trött o.s.v.

Det svåra är ju att de inte kan säga det till oss människor ifall de är hungriga. Äter gör de flesta oavsett om de behöver det eller inte hehe. Särskilt om de erbjuds något extra gott.

Jag försöker hålla koll på vad Dina får i sig. Har hon fått "litet gott" hos mina föräldrar t.ex. kan jag minska eller utesluta kvällsportionen helt. Det samma gäller om vi har tränat ovanligt mycket med godis en dag. Men då måste man också tänka på att hundfodret innehåller en hel del viktiga ämnen som hunden bör få i sig, som kanske inte finns i det där andra som hon fått i sig under dagen. Så det är hela tiden en balansgång. Man vill ju ha en hund som orkar vara med, som mår bra och som varken är undernärd eller övergödd.

Hur gör ni med era hundar? Hur vet ni hur mycket mat de ska ha?

Kommentarer
Postat av: LottaS

Jag har en kastrerad golden och alla som vet hur hungriga golden är vet hur svårt det är. Alla tre hundarna är ganska glupska så det gäller att se upp. Jag gör som du och tittar på hunden och försöka hålla koll. Men det är inte lätt. Ibland har dom lagt på sig och då får man dra ner. Precis som vi människor gör egentligen. Rekommendationerna på hundmaten tittar jag inte alls på. Det är ju så individuellt hur mycket hunden motineras, hur mycket man tränar med godis osv.

2008-09-08 @ 14:20:51
URL: http://metrobloggen.se/golden
Postat av: nemo

Hihi jodå, hon spatserar runt och hjälper kunderna ;)

Nädå, alla affärer har ju ett personalrum och det är där Alma är om dagarna när matte jobbar. Nemo brukar vara med mig ibland också men jag jobbar som journalist och har ett eget arbetsrum där han är.

2008-09-08 @ 20:58:49
URL: http://www.metrobloggen.se/viharhittatnemo
Postat av: Sanna

Ja, det är lite knepigt med rätt fodermängd. Speciellt för tikar vars kropp ändras i och med löp etc. Min ena tik - som löpte nyligen - har blivit aningen rund utan att jag märkt att kilona smygit sig på, så för tillfället får hon nöja sig med mindre portioner. Den andra tiken är däremot allt annat än "hullig" så hon äter full ranson.

Jag brukar inte följa fodertillverkarnas dosering. Visst är det bra att använda dem som riktlinje men sedan hänger det ändå på hur mycket just min hund behöver äta. Och det varierar som sagt periodvis.

Du känner din hund bäst och ett märgben nu och då är bara nyttigt. :o)

2008-09-09 @ 10:47:23
URL: http://www.bernerbloggen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0